Ett allkonstverk om den sista tiden

mars 14, 2012  |  Skivrecensioner, Texter

Publicerad i Svenska Dagbladet 14 mars 2012

Spoek Mathambo
Father Creeper
(Sub pop/Border)
3/6

Lätta gitarrslingor som undermineras av kulregn, landminor och häxjakt. Princeballader som möter grungegitarrer och mörk sydafrikansk house. Så jobbar Malmös meste kosmopolit Spoek Mathambo.

Men det är de ofta talade texterna som ger det dystopiska soundtracket dess makabra och surrealistiska prägel. Berättelser om blodiga diamanter, krigsherrar och apartheids långsiktiga verkan på själen lagras med rasistiska klichéer i en härva av ironier och motironier. Falska leenden, skör kärlek och oljesega beats.

Jag hade velat kalla Father Creeper för ett allkonstverk om den sista tiden, problemet är bara att slutsumman på ett något märkligt vis ändå är hopp. Och även att albumet drabbas av dystopisjukan, att för mycket undergångsharmonier till slut blir tråkigt.

Lars Lovén



Comments are closed.